Wednesday, February 10, 2016

Dumplings med svinekjøtt!






















D U M P L I N G S med svinekjøtt.

1.Bland sammen kjøttblandingen (eller vegetar om du foretrekker dette).
- kjøttdeig
- vårløk
- hviløk
- chili
- salt og pepper
- 2 ss soyasaus
- 1/2 ts sesamolje

2. Lag deig til dumplingen (fås kjøpt, men mer stas å lage selv)
- hvetemel og vann blandes sammen til en slags glatt deig (ikke for mye vann, ikke for mye mel) Jeg brukte ca 2.5 dl mel og 1 dl vann. Se an litt med tanke på mengde vann vs. mengde mel.
- kjevle ut (ganske tynt, men ikke for tynt - da det vil gjøre at dumplingene kan sprekke under steking/koking). 
- bruk et glass e.l. for å lage sirkler (ca. 6-8 cm i diameter)

3. Fyll ca en t-skje med kjøttfyll og brett sammen. Det må være helt tett! Bruk gjerne litt vann som lim i kantene. 

4. 1-2 ss olje i ei panne, stek undersiden (mine ble stekte på den ene siden, men det funket bra det også). Den skal få en lett gyllen farge. Hell deretter 1 dl vann i panna, demp varmen slik at det småkoker lett. Vannet skal fordampe. Dette tar ca 10 minutter. Når vannet er fordampet lar du de steke lett i ett par minutter. Pass på at de ikke blir brente! 

Serveres f.eks med hoisin saus (dette får du kjøpt, men det smaker bedre å lage selv), soyasaus, hjertesalat, gulerøtter i tynne skiver, agurk, koriander med mer. Ser for meg at agurk kan være godt også. 

Jeg tok utgangspunkt i oppskriften jeg fant på matprat, men lagde egen hoisinsaus. 








No comments:

Post a Comment