Thursday, December 27, 2012

Hjemmelaget tranebærchutney.

Til nyttårskalkunen...eller noe annet godt kjøtt..


Du trenger...
Tranebær - bland med smør i en kjele..la det "steke" (jeg brukte frosne)
Bland deretter følgende ingredienser i:
(jeg måler som regel aldri hvor mye jeg har i, du må nesten smake deg litt frem)....
Hvitløk
Rødløk
Gule epler (jeg brukte 2)...
Stjerneanis (jeg brukte 3 stk).
Chili (jeg brukte en fersk rød)
Vann
Hvitvinseddik (en liten dæsj)
Litt sukker (kanskje det ble 1 dl tilsammen)
Garam masala (dæsj)
Karri (ca 1/4 ts)
Salt
Sukker
Ca 1 ts hel spisskummen
Litt kanel (liiiiiiite)
Litt malt nellik (ikke så mye...)
Finner du noe annet krydder du synes passer så putt det gjerne i..
La dette koke på svak varme til det tykner..

Oppbevares kjølig og serveres til f.eks kalkunen eller til annet kjøtt.





Deretter puttet jeg det på et stort glass som kan oppbevares kjølig i ca 1-2 uker..

Håper det smaker bra=)






No comments:

Post a Comment