Sunday, December 26, 2010

Homemade mango chutney...



Oops...did not have all the ingredients, but it tasted good anyway:) Over til norsk.....

Denne kvelden er det duket for juleskinke, og hadde en mango liggende til overs. Tenkte jeg kunne bruke den til noe fornuftig. Endte opp med en improvisert mango chutney. Litt etter oppskrift og litt på feelingen. Endte opp med en ca.oppskrift som den her....
- en mango, i småbiter
- en løk (skulle egentlig være sjalottløk)
- hvitløk (etter smak)
- limesaft (skal egentlig blandes med mangoen før det hele dyttes i gryta, men jeg bare tømte sitronsaft over).
- hvitvinseddik (sto ca 5 ss, men litt på feelingen der også)
- sukker (skulle være palmesukker, men jeg brukte rørsukker)
- helte i litt vann
- koriander
- chili pulver ( i mangel på fersk chili)
- en dæsj ingefær

Det var ca oppskriften jeg brukte.

Kokes i ca 20-30 min (eller lengre om så), deretter på glass og avkjøles. Skal egentlig stå kaldt i ca 3 døgn før man spiser det.
Juleskinken stekes på 125 grader (på rist) over vannbad. Krydret vannet med laubærblad, pepper og hvitløk. Stekes til ca 85-90 grader (leste jeg). Bruk steketermometer.

Hjemmelaget skysaus, asparges og mango chutney. Håper det smaker bra:)
Photos: Copyright Elisabeth B Normann, 2010!

No comments:

Post a Comment