Wednesday, February 29, 2012

Indisk matkurs, del tre.

I n d i s k m a t k u r s d e l t r e : )


Dette var den avsluttende kvelden, kurskveld tre. I og med at jeg ikke spiser kylling, fikk jeg svinekjøtt i stedet. Service!:) Special for me! Vi lagde raita, noe jeg har lagt hjemme mange ganger, men jeg har alltid brukt matyoghurt eller naturell, nå brukte vi kefir og en annen ingrediens jeg aldri har brukt er, tørket mynte. Så- med det i raitaen, ble dette en velsmakende raita:)

Raita:
Kefir eller yoghurt (funker fint)
Tomat
Agurk
Løk (om du vil)
Spisskummenfrø
Litt tørket mynte
Smak til med salt og pepper

Du kan variere med andre grønnsaker, alt etter smak og behag. Fordelen med tomat og agurk er at de ikke stjeler smak fra maten, men det kjøler heller ned. Noe jeg synes er litt av vitsen med raita om man har gått på en smell og bestilt vindaloo:P


Vi stekte naan brød, noe jeg også har laget tidligere, da har jeg brukt yoghurt, men også her brukte vi kefir. Det ble naan brød med forskjellig smak og innhold, selv er jeg en ihuga tilhenger av Peshwari naan. Jeg får de aldri til som de gjør på restaurant, meeen - det smakte rimelig bra uansett.

Tine.no har en litt alternativ oppskrift, du kan bytte ut melken med kefir osv. :)

Vi lagde også (som du ser på bildet) en tandoori rett. Du kan gjerne la den ligge over natta, jeg marinerte kjøttet raskt, og det satt en ok smak uansett:) Det er begrenset hvor mye av marinaden som faktisk trekker inn i noe som er dødt. Det er vel sagt at det trekker 1-2 mm inn i overflaten på kjøttet. Om jeg ikke tar helt feil(?).

En herlig blanding av hvitløk, ingefær, chili, garam masala, koriander, bukkhornkløver og naturell yoghurt:) Litt salt og litt syre må i marinaden også:)

Anbefaler alle et matkurs, uansett hvilket land eller hvilket kurs det er. Jeg har lært mer om krydder, noe som var litt av grunnen til at jeg ønsket å lære mer om det å lage indisk mat også. Litt mer om kulturen har jeg også fått med meg. Ikke minst har jeg ENDA (om mulig) lyst til å reise til India for å oppleve alle fargene, maten og kulturen...:)


Bildene er (c) Elisabeth B Normann

No comments:

Post a Comment