Tuesday, August 14, 2012

Kalkun - thai style!:)


Tenkte jeg skulle prøve å bruke kalkun som protein denne gangen. Det kjipe med kalkun er at det ofte kan tørke fort ut om det blir fot godt stekt. Jeg har ikke laget retten ennå, men jeg ser for meg hvordan det fort kan gå. Uansett - her har du i alle fall oppskriften min FØR steking:) Jeg har stor tro på at smaken uansett er tilstede, selv om kjøttet kan, om jeg er uheldig, bli tørt. 

Kalkun - du trenger litt etter behov. Vi er to stk og jeg har 400 g. Litt i overkant, men det får gå. Du kan bruke kylling eller annet kjøtt også. Men jeg spiser f.eks ikke kylling, derfor kalkun.
Marinade: (du trenger). 
- sitrongress
- hvitløk
- koriander
- chili (etter behov). Jeg brukte en liten spicy en og en grønn habanero. 
- salt og pepper
- litt olje 
- lime/sitron
- muligheten for ett par dæsjer med fiskesaus:) 
Kjør dette med en stavmikser til du får en fin blanding. 
 






Stek kjøttet. Ha i kokosmelk og grønnsaker, la det få et lite oppkok, men pass på at grønnsakene ikke blir kokte. De skal være sprø. Du kan kanskje tilsette disse litt etter litt om så...Med tanke på hvor mye kokosmelk du skal ha, så kommer dette litt an på hvor hvor tynn og/eller hvor mye saus du vil ha.
Jeg steker også kjøttet med kokosfett. Da får man litt ekstra smak på kjøttet.

Av grønnsaker kan man velge og vrake, men ofte brukt er blomkål, gulrøtter, kanskje noe løk. Jeg brukte i alle fall blomkål, gul paprika og gulrøtter.

Server gjerne med ris om ønskelig:) En aldri så liten kald Thai øl gjør seg ypperlig!:)



No comments:

Post a Comment