Tuesday, August 26, 2014

Ølsmaking i Gdansk!


Polen har sine nasjonalretter, men jeg vet ikke om jeg er fan nummer en. Derimot har jeg veldig sansen for lokalt brygget øl. 

Vi var nylig i Gdansk og her finnes det ikke mindre enn tre lokale mikro-bryggerier.

Vi besøkte to av dem og konkluderte med at hveteølen gikk av med seieren. Den har alt en god hveteøl skal ha (nå er jeg ingen særlig kjenner som kan masse fancy ord rundt øl), men den god på smak (du vet banan og sånn). Fargen var fin og gjæren (bånnslammet) hang igjen i glasset. 

Ta gjerne en tur innom disse når du er i Gdansk.


Browar Piwna - ligger i Piwna (den andre hovedgaten, om man kan si det slik) og det andre som heter Brovarnia Gdansk ligger i kjelleren (om jeg ikke tar helt feil) av Hotel Gdansk ( på den andre siden av elven). Ølen koster (for oss nordmenn) latterlige 20,- og er aboslutt noen av de beste jeg har drukket enn så lenge. 

Om jeg skulle sammenlignet med en norsk øl tror jeg nok det hadde blitt White Dog fra Lervig. 

Namnam!:) 





2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Holder meg til europris øl bruksanvisning. Plerier ikke å bruke mere en 6 dager besøk meg her å se hvordan jeg gjør de . tilbudsvarer.blogspot.no

    ReplyDelete