Thursday, December 8, 2011

Julebakst i boks=)



I dag har jeg lagd biscotti for første gang, med stort hell.....:)
Det ble litt til oss og litt som skal gis vekk i gaver...:) Håper ingen leser denne før juleaften av de heldig utvalgte:P

Oppskriften fant jeg på en blogg som heter trinesmatblogg. Men jeg endret den litt etter egen smak, jeg brukte ikke appelsinskall og brukte lys sjokolade i stedet for. Bra blogg med masse gode oppskrifter :)
Du trenger:
- 200 g mandler, hakket
- 3 egg
- 225 g sukker
- 3 ss vaniljesukker
- litt salt
- ca 400 g hvetemel (se an litt!)
- 1, 5 ts bakepulver
- 100 g lys kokesjokolade

1. eggeplommer og sukker røres sammen (sammen med litt salt).
2. pisk eggehvitene helt stive, rør dette forsiktig inn med sukker og eggeplommene.
3. hakket sjokolade/mandler has så i...
4. deretter sikt inn mel og ha vaniljesukker og bakepulver i..det blir litt tørt, men det går fint :)

Trilles til pølser. Ganske tynne. Stekes på 175 grader i ca 30 min (kanskje litt mer) - til lysebrune, deles så opp på skrått i tynne "skiver" :)



Brente mandler er must. Jeg bruker litt mer sukker enn det som står i oppskriftene.

Vann, sukker og mandler i ei panne. Kok. Men pass på at du ikke har for mange mandler i om gangen. Oppskrift finner du litt overalt - husk litt mer sukker enn det som står. Det blir mye bedre og pass på at det ikke brenner seg. De skal være lyse og fine når du tar de av plata for å avkjøle de :)

God bakst :)

Hva baker du til jul? :)


No comments:

Post a Comment