Wednesday, November 9, 2011

Dagens middag: Hjemmelaget burger:)


Det er svært sjelden du får gode hamburgere på barer/restauranter ( i alle fall på de plassene jeg har vært...), derfor liker jeg å lage min egen innimellom :) Bare for å minne meg på at det faktisk går an å lage noe godt! (OG det hørtes ganske selvgodt ut, men stol på meg, jeg lager faktisk jævlig gode burgere!).

Nå har jeg ikke kverna kjøttet selv eller slaktet kua, men jeg har i det minste kapret kjøttet fra butikkhylla og eltet det, dyttet i ett egg og krydder, stekt det og fortært det i etterkant. Det må holde!

Jeg pleier å bruke a: kjøttdeig eller b: karbonadedeig - sistnevnte gir nok et litt bedre resultat.
Evnt kan man jo kjøpe kjøtt og kverne selv, men jeg har ikke kjøttkvern så - det enkle er ofte det beste - nok om det.

Kjøtt - krydder - et egg - form hamburgeren som du ønsker, du kan gjerne bruke litt vann på hendene og en fuktig fjøl, slik at alt ikke klæsjer seg sammen.

"Fyll" til burgerkjøtt - finhakket chili, finhakket hvitløk, salt og pepper.....om du er i det eksperimentelle humøret kan du jo krydre med koriander, spisskummen eller noe i den duren.

MYE SALAT! Tomater, rødløk, syltagurk finhakkes og blandes sammen, gjerne med litt krydder og kanskje en klype sitronsaft..lag en egen rømmedressing og dæsj litt ketchup på toppen. Ost og bacon er også et must!

Vel bekomme:)

No comments:

Post a Comment